archieftoegang 2.10.02, inventarisnummer 3595, pagina 14
Gebruik tekstcoördinaten
Transcriptie
ONDER M88. Aan de O. L. Schoot te Nieuwolda, Hoold de hoer 4. S. Mutumas, wordt oen
ANERNIIEE serraagd, op een jaarlijksch inkomen van f650, 80. Iurendins der sollicitatiestukken voor of op den 3osten December a. S. aan den 60kararriss 211. In de semeento Winterswij, provincie Gelderland, wordt gerraagd Einidn ONbrik WoAkkeks aan de Meisjesschoot, met acten voor een of meer vreemde taten. Jaarwedde f 630. Stukken en ver„ roekschriften op r0gel Franco aan den Boncrarnins rrik 1662 of op 22 December ek. EdEREe RREEe Aan de Openbare Schoot met Dit
sebreid toerplan te Sliedrecht nootd de heer Pkatll wordt verlangd
En Ensft ondenwloten, die ten minste bevoogd is voor 't onderwijs in de Wis kande en bij voorkeur ook de Hootdacte verit. Saarwedde f 830, met Hooldacte f 1000. Inzendins van stukken met volledige inlichtingen 1662 1 Januari aS. aan den Bokckurnsrit van Sliedrecht. onderwiter of Onderwist6160 Wordt gevraagd aan de Openbare Lagere Schoot te Noorden gemeente a Nieuwroop, op eene jaarwedde van f600 en eene gratificatie van f 100, uit te keeren na olt vol jaar verblijf aan die 5ch001. Adres aan den Bongharansrxk. dee Sa dea Cl Aan de Openbare schoot te Oisterwijl wordt govraaga Ffill OAAAiR WAes REiR- Saarwedde f 600. Stukken worden voor 1 Januari a. S. Franco 1n50. wacht bij den Botonatansrien. e. Beltaidel, Olonentin D'Babnson, Mechanische Workstatt sur puysiktalische Apparate. Den Verkant meiner puysischen Instrumente una Cerathschalten
habe ich tur Holland einris und allein den Hernn S. S. AAtll in Croningen ausgetragen. Onnuvirz is Sachsen. 8. Jouwa2. Naar aanteidins van bovenstaande beveet ik mij beleetdelijk aan tot het
leveren van Natuurkundige Instru- menten uit de tabriek van den heer 10kt 22. Dere Instrumenten munten uit door nette en nauwkeurige bewerkins. Prijscouranten zijn op aanvrage gratis verkrijsbaar. Grovwoux. 1. 1. 4448. Wertkeentit ESStio, Aeonten Steeet, De aandacht van H. H. Onderwijzers in de Aard rijkskunde aan Normaatschoten wordt bijnonder gevestigd op het uitstekend navwteoun dn van de Heeren 1. 6. BofSth en D. G. v. MtCh, dat op vete plaatsen reeds is ingevoord en om strijd wordt geroomd. Presont lix. ter konnismakins door den Boek handel verkrijsbaar bij den Dithover 1. V01 221 Ex te Arnhem. AAARi Nride NAAoE. 60rPR. FrAR. LESStiu, Annotiert und Briantert Prijs 70 Cont. PEEAANEER
6ij 6. miss te 1iet, is verschenen: DE Batdorsai Drk AAlkoAAE, van het Onderwijs ontwikkeld, door H. De RAAE. Isto deel f110. In Het Schoolblad van 12 September 11. 2e5t de heer ariox, aan het stot zijner breedvoerige besprekins van dit voek: Dat ik het werk ten sterkste aanboveet, blijkt uit het geresde genoes raam. Loowel voor Onderwijners als teerlingen aan Kweek en Normaallessen is het voek een liddraad, die zijns selijke in Nederland en ook in het vuitenland niet vindt. Handot in Soubotdonoorton 1. 1. Wslt, Amsterdam. tin manatschies Rellolt in hunl Anhingen R. S.RORPNNIDERE, Bemti S Leeswoektsen bij 1. Obt, te Schiedam, is verschenen: B6e e 1466 onderworpen. 12. op een aanschouwelijke wijze ten dienste Verkrijsbaar: Murietcatiers, p. 802. f 1, 30: Leekencahiers, 41. torm. P. stuk f 0,60, 51. form. f 1.20: Copieerpot 100d0n. p. 802. f 1. 10: puntbewaarders, p. 802. f0, 63: doorelaars, p. 802. f 0,60: sekleurde liniaten, p. 802. f085: dichtslaande Paverteien, Amer. leien, 810. soorten Schootkrijt, Amer. Schoowordatregers, Ten houders, Perrypennen, Cahiers, Critten, Zwart en Wit Teekenkrijt, Potlooden, Schoolinkt, Inktlokkenzeep, on2. en2. Prijscourant wordt op aanvrage tranco toegezonden. Teekendragen in alle Kemren voor de nieuwe TEEkEhehort 1hoot. Dit rxaxuwoka 2ox gesorteerd in kleuren is a f 260 p. 144 stuks verpakt in kistjes bij alle book- handelaren verkrijsvaar. Togen overmakins van post wissel a F2. 60 wordt het Franco per VAN Anno & 1008, of per postpatket toegeronden door 1. 6. WAAMtik, Boekhandelaar te Awijndrecht. De tweede, vermeerderde en herriene druk van S. Obt, te Schiedam, debiteert met succes: bij 6. Miss, te 1iet, is verschenen: Romrairo DeEkins over de Nieuwe Spening- Met aanteekeningen tot relloesenins ten dienste van Lager en Middelbaar Onderwijs. f050. ovrs Lijdtatel der Vaderlandsche Geschiedenis. f0,66. De verschillende Schoolladen gaven van deze Werkjes eene bijzonder gunstige beoordeeling. 1. van der Mout en W. Brouwer. Oeleningen in hot ruiver schrijven der Nederlandsche taat. 20 vermeerderde druk. 10 Stutjo f020, 20 en 30 10der f0, 221, en 40 f 0,20. 1. van der Hout en W. Brouwer. Oeteningen in het uitspreken en samenstellen van benoomde en onbenoomde getallen f 0. 23. 1. Wijma. Thuis, Leesboekjo voor de middelste klasse der Lagere School. 30 druk. f6,23. 1. Wijma en 8. O. Sander, Berook aan Nederlandsch Indie. Leesboek voor de Lagere School. Burger. Arondschoot en huisgerin. 40 druk f 0.43. s2. Schallenseld. Het onderwijs in de vrouwelijke handwerken. f 6.60. Heden verscheen bij 1. novssus a Co. te Pur- merende: 17de onox van te0on, wrr en Blidvw No. 1. 16de vrot n 14de Vlok 3. n 1080 vrot 4. 9de vnot ,vaataaxvieten Moratux, 1. 3de vrot 2. 6de vrot 3. 6d0 onox 4. Vitgare van D. M8S te Tiel. L£ £6 £ L £ Voot Dt 24Ottiti 504001. 1. Wisna. ovzz Sennxxwoonnuw. Korto Verhalen voor de Middelste Klasso der L. S. Jo drukt. F o. 23. 1. Wisma. Dn xtior Vavrnl aWol. tots uit de Geschiedenis van Nederland, voor de Middelste Klasse der Lagore School. 80 druk. . . . f020. 1. Wisma. Vookten. Geschiedenis van het Vaderland, voor de Lagero Scholen. 40 druk. f 8. 40. O. N. Nuwvs en P. Mlesr. oon witaau za nisxz vainwostes. Herrien door S. W1sMA. 130 druk. . .
.
. . 023. 1. v. Witaamsen. ou vorrsour aiornvain in een Nederlandschen veranderd. Herrien door 1. 11114. 10 stutje, de druk f 0. 23; 20 stukje, Se druk f 0. 30. voor de Lidsere Seheten. 4. on vixrrais. nionano watrriverou. Een Leesboek voor de Hoogste Klasse. de druk. F O. 23. ner vraeunwworn voor or vaorut aaosour Sonotaw. Kindergedichten van verschillende Schrij- vers, bijeenverzameld door een Hootdonderwijzer. 30 druk. . 1. 1. 1. Bosmar. vavrataro ax risor vrwortles. Lees en Leervoek voor de Hoogero Klasse 1030. eener Lagere School. 10 stulje, 30 druk f0. 30: 20 Stutjo, 20 druk f 0.33. Hoolden van Schoten, die nos onbekend zijn met een of meer der bovengenoemde uitmuntende Schootwerkjes, kunnen een Present Exemplaar bekomen ter kennismakins, op aanvrage, met vermeldins van hunnen Bookhandelaar, bij do Ditgovers S. R. VAN Noorza d 200v te Schoonhoven. 6. 1. 8. 4ob1 d1 N. Broon1i1. in het verstaan en gebruitten der Nederlandsche taal. 1ste stultje f 0. 13. Hoofden van Scholen kunnen op tranco aanvraag gratis een exemplaar bekomen. hE Ebefbe Eoe eroee tBeot Met antwoorden f0.60. bij 0. miss te 1ie1, is verschenen: 66866 66tee 64609 eeneven. tweede verbeterde en vermeerderde drutt. 11.23. Bovenstaande werken zijn allen, zonder onderscheid, allergunstigst veoor- deeld. Bijs alle Boekhandelaren zijn ail ter innage te bekomen. rooeven verscheen: 8AA AAAootilt, De Paatvriend. side Drok van 200rx onxx1ESES No. 1. Sste Dtot 2de Dlok 3. 1ste vrot ade onok, na NERRERNruIExU. Door tusschenkomst van den voethandel wordt aan Hootden van Schoten op verlangen een Present exemplaar gezonden. AMAAAR. AS Dt Etnt hute oe koche benscht. Prijs 36 Cont. in dere in reer goed gehumeurden toon geschreven brochure maakt sax noiaro, uit erkentelijkheid, roclame voor 't bekende rapport van prot. vouren 0.s. De Oitgever: W. not Sontuen 632. bisgaren van het Algenoen Schoolmdenm, 6.661562. PRAEONTAADAM, Suxanne, Leikaart van Nederland. 51650 Leikaart van Buropa. 1823 36 Karakterplaten uit de Dierenwereld, 16,20 W. B. 6 Molkenboer, Elementair Klassi taat Leekenonderwijs in 40 Wandplaten. 1 14.80 kenise vladrijden over het Natuurteekonen Bij S. B. Wot zillis te Groningen is verschenen: Dr. 1. arrzaaa vos .
1. ovtox. Dr. W. L. van nutrux
Dr. W. 1. van nutxux
Dr. W. 1. van nuuxux
Dr. W. 1. van nuurux
101. 4. tworor0
1. 10oror. . . . . 4. w. Sretzwaaux. . Dr. 0. 0. srurris. . .
. . . 423
Vervols van Ontwitkelend Paalonderwijs. f640. Nederlandsclle Pael
OfmiAARR PABRlhis 101105 oieraiett d taunat, Landbouwdierkunde, 2 deelen, 1. 600 houtsned. f 21. 35 Woordenboek voor Oproedins en Onderwijs. 1250 Nederl. Spraakkunst voor onderwijners. Nederlandsche Spraakkunst. Ide druk- - 3,15 190 Vondels taat, Crammatiea van het Nederlandsch der 1780 eeuw 3, 75 Vaderlandsche Paatstudie - 060 Hochdoutsche Sprachschule. 190 Hootdpersonen uit de Geschiedenis der Nedert. Potterk, met 36 portr., 2d0 vermeerderde druk 450 De Levende taat. . 1, 50 Bijzonder Onderwijs, het Aeaat2. . 626 Leekenoeteningen N. 1-6. Practische Paalooteningen voor Nor. maatschoten en2. 3de druk. 50. 40. Praotische lossen in Spellins, Nederlandsche Spraakkunst. ken vernopt Handboekje voor Hulponderwijners en Kwee kelingen, en Leerlingen van Normaal en Hoogere Burgerscholen, 30 druk. f0, 60. beknopte Nederlandsche Spraakkunst. ten Leerboetje voor de Volksschool. 80 druk. 5823. beknopt Leervoekje der Nederlandsche Spraakkunst, 60 druk. f0.10. Linsontledins. Den Leerboek voor Onder wijzers en Kwoekelingen. 10 Stuk, 30 drut F o. 30. 20 Stuk, 20 druk f 6, 90. 30 Stuk f 110. Linsontledins. Een Handboek voor Onder wijzers en Kweekelingen, 30 drut. Herrien door Dr. S. P. OostsN. F 1- Linsontledins Betnopt Leervoekje voor de Volksschool se druk. 8,174. hondera opstellen ter verbeterins, voor de hoogste klasse der Volksschoo1. 30 druk.f026. laatkundis Randvoetje of Alphabetische Lijst van alle Nederlandsche woorden, die wegens spellins of taalkundis gebruit aan eenige bedenkins onderhevis zijn. 3e druk. Hernien door S. Ma MAVR. F1, - Gevonden 123. Vitgaven van S. R. VAn Noorzw e zoox te Schoonhoven. Ambachtslieden. nastiekinrichting, Amsterdam. 1. 8. 6. DisSt, Heeraar, gymmastiek, hoogere burgerschoot, Rotterdam. Oitharen van Dr Aubnounuus van otxir: Holnasolls Sslootswins61. ovrn noronier441. Lesde druk prvaux en Srniluw 1. Achtsto druk f 023. vrxxnx en Srnituy 1. Vijfde druk. 030. n 030. puvxux en Sruiiuw in. 26.38. Srist onruwwveuw 1. Zesde druk. 2060. Stournarvauw A. Derdo druk. n 120. M. A. Van vin Rs2. dir. der gym- Chomnitz in Saksen. De gymmastiekwerktuigen aan deze tabriek vervaardigd, zijn blexant, net afgewerkt, duurraam en zeer goedkoop. zij richt gym- nastiekschoten in naar verschit tende systemen en tovort oigenaar dige toestellen, uitmunton a seschikt voor den tuin of voor 201100. tenins in de kamer. om hunne doelmatigheid worden 2ij in Duitschland aanboroten door alle autoriteiten op symmastisch ge bied, hoogseplaatste Regeeringsbe 8 ambten en schoolcommissien, met t0e richt op het onderwijs belast, door gemeentebesturen die de inrichtins hunner schoten aan naar beloid 100 vertrouwden. Ondergeteekenden seven inlichtins en nemen ook bestellingen op. Blimmdrsth d Bnaowtthrotsstl EEn 0. miss te 11e1, deviteert met veel succes: 6ij 0. mi1s, te 1iet, is verschenen: 1A4 AEl, Ferst denken, dan Schrijven. 6ij 0. miss, te 11e1, is verschenen: en Burgeravondscho01. 1ste gedeelte f0. 13. AR AAdrkil, Beginselen der Hoogere Algebra. F6,88. A. M. BobAAkEB, Oos en Hand. ter No. 1l8 cent. van N0. 1en 2 verscheen derer dason reods de 210 Sorie van 5000. Bosm41, Heb Opsbel, Stijloeleningen f020. 6. A. SoAnlR AR, Wiskundige Examen-Opgaven I811 tot 1881. Dr. P. M. Arikteid, Natuurkundige Vragen, Mot 130 Vraagstuken en 'S uitslande platen Fo tS. Aarwoonoua op id. f o0S. ten dienste van de 1001. lingen der Normaallessen Br. P. M. Aukelwif, Werktuighunde voor Aansonoy waaanx naarnvooe. Een Handvoet voor allen, die rich voorvereiden tot het examen van Onderwijner of Onderwij reres. 15t0 deel 3de drut, f 123, 280 deel 2de druk, f0.23. Merax en rxauxve. Vormleer voor de Lagero Schoten. 2 Stukjes. Leder f023. Mammrrarien Aduuica voor Lager en Middelbaar Onderwijs. Handboek ten dienste van allen, die rich aan een examen in de Wiskunde wonschen te ixtwutaan voor ou ruvoure ax ne exauran van nun AAAddtill, Onbwikkelona Paatonaer Wi8. Spraatseer en Stijl. Bewerkt voor gevorderde teerlingen der Volkeschoot, voor Onderwijzers Kweekelingen, ou2. 2de drukt. f 0. 23. Woensdas 20 December 1882.
xe Bo22e42o 164 4644 Dit vlad verschijnt geregeld tweemaal per weet en wet des Woonsdage en Raterdags. Prijs per drie maanden 51. 16. Prijs der advertentien, van 16 regels: f1.30: voor elken rexel daar boven 20 cents en voor een nummer der Courant 10 oents. De advertentie regel wordt naar plaatoruimte verekend. tot Onderwijsdewat. Overoenkometis ovre betotte laten wij vieronder een kort overricht volgen van de veraadslaxingen, Dinsdas en Woenslas 11 in de Tweede Kamer over het onderwijs gevoerd. Tengeootse van een besit der Kamer werden ditmaat in alwijkins met de gewoonte - Hooger, Midtelaar en Lager Onderwijs gezamenlijk behan deld bij de vijlde aldeelins van hootdotot binnen. landoche Zaken. De algemeene klacht die werd aangeheven, 5018 de opdrijvins der uithaven voor alle takken van het onderwijs. Het was de heer Schaepman, die hot devat opende, die dit aantoonde voor het hooger onderwijs. Ver minderins van Oniversitoiten en van hoogleoraron was zijn 1eu2e. De wet van 1816 op het hooger onderwijs is veet te kootbaar en wel verre van den wetonschappelijken rin aanterweeken, doodt 2ij de ambitie der protessoren en vermindert rij het gehalte van 't onderwijs. Vandaar dat bij een motie van orde aan de Kamer wilde onderwerpen, muidende: De Kamer, van oordeel dat de wet op het hooger onderwijs van 28 April 1816, ook met het 00s op s lands financien, verrierins behoelt, dat met name het getat Rijkenniversiteiten behoort te worden ver. minderd, haat over tot de orde van den das Op voorstel des Voornitters word bestoten dene motie uittestellen. 2ij 221 dns in 1883 eerst nader ter sprake komen. loot meende de hoer van Wassenaer van Catwijck zijn adhaesie aan de wetsvernienins nos te moeten kenbaar maken op dereltde gronden als de hoor Schaopman en daarbij te voegen zijn meenins dat een Universiteit in ons land voldoende ware en daarnevens twee ol drie noogere ochoten, wet te onderscheiden van voogeschoten. Hij seveen di0 100. gere schoten te wissen bestommen voor atriohtinge bchoten ter bekleedins van maatsohappelijke betrek kingen en de voogeoohoot te wissen doen dienen ontet voor hen die de ruivero wetenschap willen beoetonen. Aan zijn betoos liet bij eenige dieprianige bespiegelingen vooratgaan over het versovit tusooten ten die in den goopenbaarden godedienst gelooven, daaruit kracht patten en dien beechouwen als grond 8105 van alle wetenschap, beschavins en tenvis, en de anderen die nitslaitend door uiterlijke vormen en door ontwitkelins van het verstand van doot trachten te veroiten, beopiegelingen, die een brus vormden om een pluimpje te geven aan het bij zonder onderwijs in 't algemeen en de opgerichte Vrije Oniversiteit te Amsterdam in het bijzonder. Overdrijvins bij 't onderwijs, dat was ook de nootdgriet van den nu votgenden opreker, den veer Wintgens, die uit een conservatiel etandpunt het onderwijs ride te beschouwen en in een reer vreed voerige rede twee vaat ook door liberaten algemeen erkonde verwaren niteenrette tegen de wet op het middelbaar onderwijs: het te groot aantat teervatken en den te grooten omvans der examina. De torte rin der lange rede was vorder om voortestaan de eenhoidsechoten, waaronder opreker scheen te ver„ staan een middendins twesoten de oude klassiete somnacia en de modorne hoogere vargerochoten, een latijnecte schoot met twee aldeelingen, de eene voor ten die de klaesieke studien vo1gen, de andere voor hen die de Criversiteit niet denten te beroeken, d00h de omsobrijvins was 200 vaas, dat men oralles van waken van wat men beliott. Doch het woord: Kinhoitssohnte klintt mooi en daarom ochoen het deren opreker bijaonder aantetrekken. Ditmaal bijnonder kort, verklaarde vervolgens de voor van baar om tinanoieete redenen aan elke niet dringend noodrakelijke verhoogins voor het onder wijs zijn etem te russen woigeren. Daarna deed de heer 2. Mackay de burge. meester van Winterswijk zijn intrede in het kamerdevat door te klagen over de v00ge onderwijs kooten, ruim 172 missioen meer dan het voris jaar zonder dat daardoor verkregen werd degelijker on derwijs, meer practioch gevormde paedagogen en vrede en ruet in het land. Hoogere jaarwedden, tostvare inrichtingen, daarnaar etreett men. Maar wat wij noodis hebben zijn practieche opvoedkundigen, d1e, tevreden met het hun toegedachte 1002, aan de kin. deren van ons votk een onderwijs wissen geven dat de kractten dier kinderen niet te boven gaat en ten vormt tot deselijke, bruitbare en tevreden teden onzer eamentevins: Arme onderwijners, die te vreden zouden moeten zijn met het van door den heer Mackay C, toegedachte 1002 Nataurlijk ontbrak ten sotte niet een tirade tegen het alle evergie doodend oextraliveerend staateotelsel, waaraan met tovendige kleuren werd tegenover ge steld het toverwekkend beginset der rettstandise, vrije 5ch001. kilieve, wie wekte dat loven bij het vrije 8. W. 2. contessioneete onderwijs op Wie anders dan hot staatestelet, dat meende dat nevons den sodedienst, de Staatsburgers nos een anderen grond 81as behoeven voor vun oerblijt op aarde, dien van verstandoontwikkelins. Hierna weidde de heer Roel uit over hot h0oger onderwijs, voornamelijk om te vestrijden de motio- Schaepman, 200wel omdat ne ongegrond was als omdat een wetohernievins geen raat is om bij motie te worden geprootameerd: het verbiecht het nomen van het initiatiel door het indienen van een weteontwerp. Middelbaar en lager onderwijs trokken den heer Vermeulen meer aan. Hij hoopte dat de aangekon. digde nieuwe wot op het midd. ond. 2on blijk geven dat de Minieter op raime echaat de toorvatken werecht te vernocien en het onderwijs concentreeren, terwijl hij het reer noodis achtte dat het middel vaar onderwijs word overgetaten aan de gemeenten en de Staat cich terustrekke. Ook noopte hij dat uit 't ontwerp non blijken dat dere Minister reoht wil doen wedervaren aan de gemoedeverwaren, bij veten tegen den geest van hot onderwijs bestaande. Hij vroes daarom aan den Minister wat dere dacht omtrent de neutraliteit van het middelb. onderwijst Moet die worden opgevat als geveel en al van derelfde voort eijnde als de reutraliteit die is voor. geschreven bij het lager onderwijs Ot w01 is 20 te beschouwen als een middenterm tusschen de 001 etrette neutraliteit, die althans bij het 1axor on. derwijs behoorde te bestaan, en de teervrijheid bij het hooger8. Verder vroes Spr. inaendins van een etet ontaloguesen van de boeken uit de 50h001vib110. theken der H. B. Schoten om den geest van het midd. on8. te teeren kennen. Wat het lager onderwijs betrett oomde Spr. de verwaren tegen de wet van 1818 0p. zij had de verdeeldheid nos eterker gemaatt en den tnancieeten arnt voor de natie verhoogd. Het gebrek aan be twaam en gecovitt personeet neemt toe en de on der wijaerslotkerij is niet geschikt den onderwijners stand te verhotten. De wet van 1818 was dan ook eenvondis niet uittevoeren. Spr. wees er ook op dat de Minister aan de algemeone richtins van het onderwijs niets vermas te doen en alleen tueschen veide treden als de neutraliteit op bijzonder ergerlijke wijne geechonden is, 200ats onlangs te Winterswijk toen alle tatholiete kinderen op raad van van seestelijke de openbare schoot aldaar verlaten hebben. Spreker verrekerde ten slotte dat de Ratholieken en antirevotationairen rulten blijven voortgaan hun eigen echoten te bouwen. Het is han niet te doen voorschappij te verwerven en vun tegenstanders voortgelijke bepalingen optedringen als waaronder 2ij thaas gebutt haan. zij wilsen: recht voor allen, ook voor de liboraten en voor de neutrate 50h001: maar recht ook voor die schoot welke in Nederland de eerste en oudste rechten heeft , die 80h001. die vier gebracht is door de eerste verkondigers van het Christendom, den Roomschen Willebrord en den Roomschen Bonitaoins Waarlijk, als die e0h001 de ochoot der toekomst moet zijn, dan 221 de heer L. Mackay tovreden kunnen weren en het 100n der onderwijners niet 1005 behoeven te zijn kindelijk en ten allerlaatste vertrouwde de heer Vermenten dat er eens een tijd nat komen, waarop men vier te tande 2al inrien dat een liberate partij mogelijk is, welke niet tegelijkertijd s0hootwotpartij 18. Wanneer die protecie vervald 2al wordent Als de liberate partij 2a1 beeetten, dat het doet van het onderwijs niet behoort te zijn het aantweeken van twijtelaars en onverschilligen, niet van eene onmo. selijke voort van Chrietenen, boven alle gelootsver deeldheid verhoven, maar dat dit doot in ons land, bij het eenmaat vestaand verschit van godedienstige bevindte, behoort te zijn het aantweeken van brave en wet onderweren Ratholieken, Protestanten en2. mannen van begineel en innige godedienstige over trisios, maar die als kinderen van hetrellde vaderland elvander verdragen en tet hebben. Mooi gerega en welgemeend, wij twijteten er volstrekt niet aan. Tammer sloohts dat de ochoot van Bonitaoias 200 nemelsbreed veroohist van de e0hoot van Caloijn, dat de kloine oatvinisten van den heer Vermeutens toekomst in de samentevins reker nos vijandelijker rullen staan tegenover de aan staande bovitacinssen, dan de heer Rouovenius na 6.0. tegenover den heer Vermenten - voiden toot, mannen van begineel en innige godedienstige overtaigins. Of verweet dierettde heer Vermeuten in dierellde rede den voor Konovenius niet in diens vaooine speeck de Ratholieken bejegend te hebben op een onver diende wijre, door in een verband te spreken van de onteitbaarhoid van den Lans en van de vaocine. Door den voer Pompe van Meerdervoort werd den Minister vervolgens gevraagd of de renten van tegaten, door den Staat tot rich getrokken en vrooger be otema tot traotementen van dooonten aan kleine gemeentelijke somnasia, thans onder anderen oorm aan de betrokken gemeenten worden uitgekeerd: en 200 niet, of de billijkheid alsdan niet vischt dat die uitteerins blijve geschieden aan ten, die daarvan buiten eohuld verstoken zijn geworden. Daarna vam de heer Coeman Borgesius het woord om protest aanteteekenen tegen de rinisheide teure der overrijde. Hij betoogde dat dit een door niets gewettigde opeculatie op de gevoeligheid der Neder tanders op het punt van de bours was, te minder gerechtvaardiga omdat zij, die aan de rechterzijde vertrouwen ronden ockenten, in de verwachtins soedkooper onderwijs te krijgen, bedrogen russen uitkomon, Immers, mocht de rechterzijde regeerinse. partij worden, dan 2al rij uit de Staatstas wet lenle
Dat waren de begineeten waarvan de Maatschappij van den beginne al uitgins, en dat de heer Pijn acker Hordijk het daarmede ten volte eens was, dat toonde hij door na de uiteenrettins van die behineeten zijn publiek aldus toetespreken:, bij niet „aus, Mijne Heeren, dat onre begineeten over de ver„ „hondins tusschen openbaar en bijzonder onderwijs needert 80 jaren doreltde zijn gebleven, en dat de „partij die ons in dit opricht veranderins van stand „pant verwijt, in deie, 200ats in vete andere be ,weringen, meer door hartstocht dan door waar „heideliefde is geteid geworden: Maar de redenaar sins verder. Men nad ook 60. weerd dat de Maatschappij vroeger rett schoten had opgericht, waar nn in 1816- in strijd met haar vroegere roopins, het werk, waartoe 2ij het initiatiet had genomen, aan den Staat wilde overdragen. Welnu, ook tegen die aantijsins kwam de heer Pijnaeker Hordijk met kraoht van overtuigins op. Hot is waar, ride bij, dat men, ook na 1793. in grooten setate departementssohoten 2as verrijren, maar onre tegenstanders hebben niet vet recht er uit atteteiden, dat onre Maatschappij den plicht van den Staat om overat voldoend open vaar lager onderwijs te doen geven, niet van hebben vooropgesteld. Nooit - 200 oprak bij -heett men de bedootins gehad dore spartionliere) schoten blij. vend in stand te houden: men wilde 2e slechts als modelechoten doen dienen, en wij rien dan ook de departementsschoten verdwijnen, roodra in de plaats waar zij rich bevinden van overheidswese soed openbaar lager onderwijs geheven wordt Daarmede was de aanval van de heeren kuyper en Lohman geheet afgeslagen, en nu vo1sde de peroratie, die it in naar geheel nat voortoren, omdat er duidelijk uit blijkt, hoe de heer Pijnacker Hordijk toen ter tijde over de verhoudins tusscken het open vaar en het bijzonder onderwijs dacht. zij luidt a1dus: Hoeveel er na dere opmerkingen van de besohut digins overblijft, dat onre Maatschappij naar oude standpunt heelt opgeheven, wil ik gaarne aan het oordeet van anderen overlaten. Door hare gesohie denis gedurende de eorste 23 jaren nauwteuris nategaan, ben ik bevestigd geworden in mijne over„ tuiging, dat wij niet beter kunnen doen dan de denk veelden die toen over de verhouding tusschen het openbaar en bijzonder onderwijs zijn uitgesproken, ook thans nog te handhaven. Vrijheid van tet bij. zonder onderwijs, mits onder een Staatstooricht, dat viet in schijn, maar in werkelijkheid wordt uitge oetend. In ette gemeente openbaar lager onderwije, beschikt om door kinderen van verschissende geloots richtins te worden bijgewoond en in omvars on 164e
200 eprat in Auguotus 1811 de veer Pijnaoker Hordijk, thans Minister van Binnenlandoohe Zaken. In die taat was gloed en geestdritt. Hoo geheet anders klinkt het woord, dat dere Minister in dero raat aan de echoolquaestie heett gewijd. En is het dan 200 vreemd, Mijnheer de Voorritter, dat wij, waar wij rien dat die vroeger 200 ourige kampioen ons kamp verlaat, althans voor de beginseten, vroe zer door hem met rooveel geestdritt beleden, geen entet woord van eympathie meer overheelt, is het dan 200 vreemd, dat wij, dat alles riende, tot den Minister de vraas richten, ol er thans, nu de open vare schoot meer dan ooit wordt vestoott, aan vor dedigins van het boven omschreven program seon behoette meer bestaat en of wij geen recht hebben er aan te twijleten of de Minister nos onre bond genoot is, als bij vier in dere Kamer komt verkla. ren, dat wet is waar het openbaar onderwijs thans nos niet van worden gemist, maar dat men tooh reede in 1818 eone echrede nad mooten doon in de richtins van het ideaat, waarbij het openbaar onder wijs allengs 2al vordwijnent 12 210. Mijnheer de Voorritter, dat de Minister met het nootd echudt, en it maak daarnit op, dat naar zijne meenins door het wooven aangevoerde nos niet beweren is, dat de Minister op onderwijs sevied geveet van standpunt is veranderd. Daarom 221 ik ten overvloede nos iets meer mededeeten van het aandeel dat de heer lijnaoter Hordijk aan de onderwijsbewegins heett gehad. Als voorritter van de Maatschappij tot Nat van 't Algemoen, onder teekende hij ook eene oirontaire aan de versohislende departementen, en in die oirontaire wordt nitoengoret, welke wijvigingen de wet van 1851 behoort te on dergaan om aan de wensoken van het Nut te kunnen 001d00n. toen ter tijde was hier in de Kamer aanhansis een weteontwerp van den Minister Heemskerk, Daarin waren onder anderen de jaarwedden der onderwijzers eenigerins verhoogd, de bevoegdhoid tot het heven van lager onderwijs beter gerogeld maar in de oirontaire, door den heer Pijnacker Hordijk onder teekend, werd er op geworen, dat dit alles 105 volkomen onvoldoende was, en dat ook in andere oprichten het ontwerp veet te weneoken overliet, want dat bij voorbeeld van eene verdeelins der kosten van het openbaar onderwijs twesoken den Staat en de gemeente, in dier voege, dat een reer aanmerkelijk deel dier kosten in alle gemeenten ten laste van den Staat 20u komen, in het ontwerp heen oprate was, en dat ook op de invoorins van den teerplicht hoonertei vitricht werd hoopend. da 20over sins men in de oirenlaire, dat men ten elotte nos op twee gevaar tijte punten in het wetoontwerp wees, en ders be trotten 1. de vorplichte schootgeldhottins: 2. de wellicht onwillereurige, maar daarom niet minder bedenkelijke, min juiste interpretatie van art. 194 der Crondwet ten aannien van aard on omvans van het openbaar lager onderwijs overal. Mij duntt, Wijnheer de Voornitter, dat dit alles meer dan 001 doende is om aantetoonen dat dere Minister niet meer derellde is als de heer Pijnacker Hordijk van 1877. want de heer Pijnaoker Hordijk van 1871 wilde veet verder dan men in 1818 is gogaan, en dere Minister ik verhaat het heeft in dere Kamer verklaard niet alleen dat het openbaar on derwijs 200reel mogelijk dient plaate te waten voor Wat toch is geschied. In 1816 was door dr. A. Kuyper en m. de Savornin Lohman een tette aanvat gericht tegen de Maatschappij tot Nat van '1 4150. meen. zij hadden onder anderen geechreven, dat ,die maatschappij, vroeger niet tegen het bijnonder onderwijs gekant, aeloe aanvangende met de oprich tins van parsiontiere bchoten, veet tot ontwitkelins van het volkoonderwijs nad bijgebracht, maar dat 2ij thans meer op staatshalp dan op oigen inspan. vins wil stonnen en het werk, waartoe 2ij het initiatiel heeft genomen, aan den Staat wil over dragen, 2oodat rij thans een middel van overheeroohins en daarom een steen des aanstoots is geworden: door dat geschrift van de heeren de Savornin Lobmen en Kuyper was in 1003e mate de veront waardigins van den voornitter dier maatschappij, den heer Pijnacker Hordijk, haande gemaakt, on, al verwaottte hij ook dat men weer ron opreken van verraad en pertidie, en wat dies meer 2ij. dat kon hem niet weerhouden tegen den aanval van genoomde voorstanders der bijzondero schoot een trachtis proteet intebrengen. zijne verplichtins om bij de openins van de algomeene vergaderins der maat sohappij in Augustrs 1817 een toospraak te houden, sat hem daartoo eene ongerootte gelegenheid, en tot onderwerp zijner rede 100s 2ij: de werkkrins van de Maatochappij met betrekkins tot het Staats onderwijs. Overtuigend toonde de heer lijnacker Hordijk aan, dat de Maatschappij oolstrekt niet van karatter was veranderd, dat zij reede van den be sinne al had verlangd, dat, in het hansche land in een voldoend aantat echoten openbaar lager onder wije nou worden geheven, dat rij het relts duidelijk nad uitgesproken, dat, de Staat onder de onvermij delijke verplichtins ligt om te rorgen voor de op voedins en het onderwijs der jeugd: ja dat de Maatschappij reede in de vorige eeuw nad verlangd dat het openbaar onderwijs om niet zon worden verstrekt: winder besteden voor 't openbaar onderwijs, maar 2ooveel te meer uit de Staatotas nemen voor de bij zondere bchoten. Ot is het geen toit dat bijna alle grieven van de voorstanden van het 6ij2. ond. 2i0h meer en meer oplooven in den eiech om geld voor vunne schoten. Vervolgen betoorde Spr. dat dere Minister in 1877 in een rede, in 't Nut van 't Algemeen gehou den, 2i0h warm voorstander nad getoond van het openbaar onderwijs en thans geheet van standpunt was veranderd. Wij laten dit belangrijk gedeelte van den veor Borgosins vier in zijn geheet vo1gen: Kannst du nicht Allen gelallen Mach es Wenigen recht, Vieten gelallen ist schlimm. Sont1122. 1640 AAAlAste Saargang, uan AR 161.
Brieven en Stukken Franco aan den heor G. B. Latunmax, te Noordrecht: die voor Midde vaar Onderwijs echter aan den heer M. S. Damnuax, Ruysdaelkade 1s, Amsterdam. Boeken en Advertentien aan het adres van de Vithevers, 2e Wagenstraat 100. te 's Gravenhase, Dinsdags en Vrijdags, uiterlijk voor 12 ure behatte voldoende. Ziedaar het programma van onre Maatschappij, 200ats het in de Algemeene Dent veelden ontwitkeld werd en 20oats het ook thans n03 moet gehandhaald worden. Ol aan de verdedigins van dit programma 105 wel behoette bestaat, nadat het in de wetgevins overgins, is eene oraas die niet eerst in den laatsten tijd, maar reeds meer dan vijftis jaren geteden werd opgeworpen. Veroorloot wij mijne toespraat te beeluiten met de mededeelins van hot antwoord, dat in de algemeene vergaderins van 1826 d00r den algemeenen voornitter word geheven: n Wanneer wij op den Staat onres ootks, vooral onder den 5e. meenen man, het oos slaan, bemerken wij weldra, dat hetgene verricht is, moet onderhouden en aan hetweekt worden, 2al het niet weder verloren gaan. Wij hebben nos tegen vete veroordeeten te worste ten en onderscheidene redenen werken samen, om ons aantesporen, dat wij, in plaats van in onren ijver te verslappen en op onre tauworen te rusten, integendeet de voordeelen onzer behaalde regopraat op onkunde en vooroordeet roeken te behouden Waren dere woorden; 200 eindigde de voer Pijnaeker zijne rede,, niet onjnist in een tijd, toon de oppositie tegen het openbaar onderwijs hootdra kelijk van de Roomsch Ratholieke geestelijkhoid in de ridelijke provincien uithins, re verdienen retor niet minder behartiga te worden in onre dagon, nu teller n05 dan die geestelijkheid de 200genaamde Christelijk vistorieche partij tegen het staatsonderwijs is te veld getrokken. krachtiger dan ooit mooton we ons voorbereiden tot oordedigins van wat ver worven 1s. Mogen wij aannemen, dat voorloopis het gevaar is atgewend, we kunnen verrekerd zijn dat de aanval 2a1 vernieuwe worden. laat onre voorvereidins vostaan in oorbreidins van onre 6e. sineeten, in vermeerderins van het lodental en 60. venal in nauwe aancenslaitins.
Bronvermelding
Nationaal Archief / Rijksarchief Zuid-Holland, archieftoegang 2.10.02, Inventaris van het archief van het Ministerie van Koloniën, 1850-1900, inventarisnummer 3595, OPENBAAR ARCHIEF 1850-1900, Verbalen, Verbalen, 1883 jan. 2 - 4
Klik op de afbeelding om het te vergroten en de transcriptie ernaast te zien
Kunstmatige intelligentie (AI)
De transcriptie is door de computer gemaakt via automatische handschriftherkenning.
De samenvatting wordt door de computer gemaakt op basis van een taalmodel.
Beide kunstmatige intelligentie taken zijn niet perfect, maar vaak ruim voldoende zodat het historische document begrijpelijk wordt.
Zoek uw voorouders en publiceer uw stamboom op Genealogie Online via https://www.genealogieonline.nl/
De transcriptie van het historische document is gemaakt met behulp van geautomatiseerde handschriftherkenning. Er kan hier ook geautomatiseerd een samenvatting van worden gemaakt in hedendaags Nederlands.
Om gebruik te maken van deze functionaliteit dient u ingelogd te zijn en een abonnement te hebben. Let op: een abonnement geeft u geen toegang tot meer gegevens, maar wel meer handige mogelijkheden!