archive access 2.10.02, inventory number 317, page 14
Use text coordinates
Transcription
Het denkbeeld van den Resident om door meer kettinggangers de produttie tot over de 20. 000. ton per jaar optevoeren, zoude geldig zijn wanneer men in eene mijn bij magte was een onbepaald groot getal man„ =schen te werk te stellen, zueks is echter in Orange Nas. sau niet het geval. Toen ik op de mijn was bedroeg het aansal bannelingen 390, zegge 40o, wanneer dat aansal voltallig wordt gehouden en zij worden ge= =bruikt op en in de mijn, zoo als ik het in mijn voor„ =loopig rapport heb geregd, dan is dat getal voor de hoogete produktie der mijn zeer voldoende. De Stoompiaauws, vroeger varende Auoachen het eiland Onuct en Watavia, Ahano in dienet der Nolen ontginning, is zeker een zeer zwak vleepbootse, das bovendien nog het inconvenient heeft, om, zoo het ondenveg door eene flinke regentii overvallen wordt, stil te gaan liggen; dit laatste is mij over„ =komen op de reio van Martapoera naar Vandjer =maain, het stoomting stond stil en wij dreven alleen voor den stroom weg. Dit ongemak ontstaat doordien machine en kesels ongedekt zijn, vooral deze laatsten door den regen worden afgekoeld en by =gevolg de daarin ontwikkelde stoom wordt geconden„ teerd. len doomoleeper van minelens 16. paar den kracht, die zoo voor de rivier als voor de zee is inge„ =rigt, zal eene groote en gewenochte verbetering zyn voor het kolen transport, dewijl de Mleine Htoompraauw daartoe onbekwaam is. hij kan niet dan bij reer gun stig 2717 54n8. Lia Ravenhage, den 16 Februarij 1851. stig weer een kolentoot buiten de rivier op de reé brengen; in de weetmoussen, als wanneer veel zee op de bank voor de Darito staat, is zueks voor haar geheel ondoenlyk. Die Mleine Stoompraauw, welke dan geen dienat voor de kolen ontginning meer zou doen, goude geker een nuttig vaartuig blijven ten dienete van den Redi =dant der huid en ooster afdeeling van Borneo, tot het bezoeken van aan de groote rivieren gelegene plaatse„ welke Zles, bij het geheel ontbreken van landwegen, niet dan op eene zeer moeijelijke wijze met eene djoe= Mong roeiboot) kan bereiken; ook voor de recherche en tot gemeenschap met de buitenposten behoeve die der oorshuat) zoude zij van veel nut hunnen zijn. Een tweede machiniat is in allen gevalle noodig, daar ingeval van ziekte of andere ontsten =tenis van den eenigen nu aanwerigen machinist, de afvoer wordt geatremd, of wel, de stoompraauw en de afgevoerde kolen aan vernietiging worden bloot gegeven, zoo men het bestuur der praauw aan on„ kundige handen overlaat. De berekening door den Resident gemaakt, dat de afvoer der kolen door de van wege LEdbestr: voorgeatelde verbetering der bovenrivier, het in dienst stellen vens Atromalepers van 30. paarden kracht en van 6. gekoperde laadbooten, tot op f2, 07. rees. zoude verminderen, is niet qiat, dewyl er in zyne rekening een verkeerd gegeven voorkomt; namelyk de in die berekening
Source citation
National Archives / Archives South Holland, archive number 2.10.02, Inventaris van het archief van het Ministerie van Koloniën, 1850-1900, inventory number 317, OPENBAAR ARCHIEF 1850-1900, Verbalen, Verbalen, 1854 feb. 17 - 20
Click on the image to enlarge it and see the transcription next to it
Artificial Intelligence (AI)
The transcription was made by computer via automatic handwriting recognition.
The summary is created by the computer based on a language model.
Both artificial intelligence tasks are not perfect, but often more than sufficient so that the historical document becomes understandable.
Find your ancestors and publish your family tree on Genealogy Online via https://www.genealogieonline.nl/en/
The transcription of the historical document was made using automated handwriting recognition. A summary can also be automatically created here in contemporary English.
To use this functionality you need to be logged in and have a subscription. Please note: a subscription does not give you access to more data, but it does give you more useful options!