archieftoegang 2.10.02, inventarisnummer 4516, pagina 22
Gebruik tekstcoördinaten
Transcriptie
bostaande tractaat, in verband met de door dene mogondheid elders ingestelde posingen om door het sluiten van nieuwe handelstractaten het voeren eener meer vrijgevige handelspolitiek in de hand te werken en het internationaat ruilverkeer te vevorderen. bij de behandelins van mogelijke voorstellen van die uijde, kan het van groot belans zijn op een volkomen vrij standpunt te staan: 3. omdat nos alseheele onrekerheid bestaat welk regime na 1 Februari 1892 in Frankrijk in werkins nal treden, of m. a. w. op welke wijze het stelsel der twee tarieven 2al worden toegepast. Op dit voorname punt in de nieuwe Fransche tarietregelins heeft Paul le Roy. beaulieu in de Reonomiste Francais van 11 Juli 1. reeds in de volgende bewoordingen seweren: tout ce qui se dit a la Chambre, tout ce qui se dira au Senat, ce n‛est qu‛un proloque. Tout ce qui se vote n‛est qu‛un avant projet. la pidce veritable commencera quand la Chambre et le Senat auront tini leur oouvre. le grand moment, te moment decisit, ce sera te mois de tevrier prochain. Alors tous les traites seront expires. Quel ost te regime qui les remplacera Poisonne ne le sait, car cela ne depend pas de nous souls: Dit de gevoerde discussien in de Fransche Kamer van Atgevaardigden blijkt dat de Fransche Regeerins volkomen vrijheid heeft behouden, omtrent de wijne waarop 2ij aan vreemde landen de toepassins van het minimumtariel wenscht te verrekeren. De verschillende wijnen waarop dit nou kunnen plaats vinden zijn in die kamer bespro. ken. In de eerste plaats van dit geschieden door het sluiten van overoenkomsten waarin behandelins volgens dat tariel uitdrukkelijk wordt verleend, maar ook 20u Vrankrijk het genot van het laagste tariet aan bepaalde landen kunnen verleenen krachtens eene Wet op de wijze dus waarop thans aan Groot Britannie de toepassins van het ,tarit conventionnel is verrekerd , of in het algemeen aan alle landen waarmede eene meestbegunstiginss overeenkomst is aangehaan. Welken wos de Franscho Rogeerins ook moge inslaan, het staat vast dat, 200 lans niet aan een Staat uitdrukkelijk de toepassins van het minimumtariel is verrekerd, eene meestbegunstigings overeenkomst op rich zelve daarop geen recht heeft. Frankrijk 2ou dus wanneer op 1 Pebr. 1882 geene handelsovereenkomsten gesloten zijn en het tweetarieven stelsel in werkins werd gebracht, in de noodrakelijkheid kunnen verkeeren ten einde zijne positie voor het vervots niet te verrwakken het nieuwe tarit genbral 1oo te passen, een tariet dat slechts gemaakt is om de onderhandelingen over het verleenen van het laagste tariet gemakkelijker te maken en wolks toepassins bij tat van industrieen in Frankrijk grooten tegenstand zou kunnen verwekken. De mogelijkheid is dus te voornien dat, wanneer op 1 teb. a. S. de betrekkingen tusschen Frankrijk en het buitenland nos niet zijn geregeld, het Fransche Gouvernement zat moeten besluiten om, ten einde tijd te winnen, evenats in 1881 is geschied, den bestaanden toestand nos eenigen tijd te handhaven door tijdelijke vertengins der opgeresde tractaten. zoodanige oplossins rou door de Commissie algemeen worden toegejuicht. De kans om daartoe te geraken zal toenemen naar gelans het tijdstip van 1 tebr. nadert en Frankrijk mooielijkheden ondervindt om de officieete handels betrekkingen met hot buitenland te regelen. 41 bestaat er onrekerheid aangaande de beantwoordins der vraas welk sto1se1 met 1 Febr. a. S. in Vrankrijk toegepast 2al worden, 200 heeft de Commissie niet over het nootd gerien dat voor Nederland het tijdelijk ontbreken eener handelsovoreen komst met Frankrijk en de mogelijkhoid dus dat onre producten - h00 dan ook ongunstiger zouden behandeld worden dan die uit andere landen, onkete niet te miskennen verwaren zouden opteveren. De industrieen voor welker producten het, volgons de aan de Commissie verstrekte inlichtingen, mogelijk nal blijven in Frankrijk atret te vinden, zouden allicht door eene differentieete behandelins vaste atnemers verlieren die later niet of reer mocielijk terus zijn te vinden, terwijl ook voor den handel een toestand van onrekerheid zou ontstaan, welke op het sluiten van contracten voor leveringen nadeelis zou kunnen werken. Dit de besprekins van die verwaren vloeide de vraas voort tot ho0 lans de atwachtende houdins vooreerst moet worden volgehouden. Dene vraas heeft tot verschil van gevoeten in de Commissie aanteidins gegeven. De meerderheid, nich plaatsende op een ruiver commercieel standpunt met terzijdestellins van consideratien van politieren aard, meent, dat de voordeelen aan eene atwachtende houdins verbonden niet verkregen mogen worden ten koste van het 200. oven geschetste nadeel dat zou kunnen voortvlocien uit het gemis eener gewaarborsde behandelins op den voet der meest begunstisde natie. liever dan ten oprichte van Frankrijk een oogenblik in een toestand van tractaat 100sheid te verkeeren on de belangen van sommige takken van handel of industrie in sevaar te brengen, zouden dere leden de voorkeur geven aan het sluiten eener meest begunstigings overeenkomst, altijd wanneer dit kon geschieden ronder daarin eenige bepalins op te nemen, waardoor de vrijheid van den Nederlandschen wethever ove rigens beperkt werd. De minderheid echter acht het belans eener voorloopige handhavins van de afwachtende houdins daarentegen 266 groot, dat dit wel opweext tegen het tijdelijk ongeriet, dat het gemis aan eene overeenkomst tot behandelins op den voet der meest begunstigde natie zou kunnen medebrengen. zonder dus in beginsel een meestbogunstigings tractaat met Frankrijk af te keuren, meent de minderheid der Commissie dat het, bij de nos bestaande onrekerheid, seensrius op den wes van Nederland tigt om het voorveeld te geven tot aansluitins aan de politiek van isolement waartoe Frankrijk overhelt en daardoor steun te heven aan het beweren der voorstanders van die politiek dat het buitenland blijk 2al geven de aangenomen houdins te billijken. zoodanige houdins uouden dere leden in strijd achten met de beginselen, welke tot dusverre in de handelspolitiek van Nederland hebben geregevierd. Het vierboven uiteengeret gevoeten van de meerderheid der Commissie, werd voorgestaan door de heeren 1. 1. H. Berger, Armand Diepen, Mr. S. S. L. Harte, S. Audis, 4. Ledeboer, S. C. van Marken, Mr. M Mees, G. Oorthuys, Dr. O. A. Verryn Stuart en J. Wilkens Kan; dat der minderheid door de heeren 4. D. Duys, S. L. van Peghen, Holdrins, Mr. S. O. de Maren Oyens en S. H. Schuylenburs. De Commissie voor de handelspolitiek, 110. 9) Anr. Dt1NC, sw. 9.1 S. VAN Voornitter. otrrEitis, Secretaris.
Bronvermelding
Nationaal Archief / Rijksarchief Zuid-Holland, archieftoegang 2.10.02, Inventaris van het archief van het Ministerie van Koloniën, 1850-1900, inventarisnummer 4516, OPENBAAR ARCHIEF 1850-1900, Verbalen, Verbalen, 1891 nov. 2 - 5
Klik op de afbeelding om het te vergroten en de transcriptie ernaast te zien
Kunstmatige intelligentie (AI)
De transcriptie is door de computer gemaakt via automatische handschriftherkenning.
De samenvatting wordt door de computer gemaakt op basis van een taalmodel.
Beide kunstmatige intelligentie taken zijn niet perfect, maar vaak ruim voldoende zodat het historische document begrijpelijk wordt.
Zoek uw voorouders en publiceer uw stamboom op Genealogie Online via https://www.genealogieonline.nl/
De transcriptie van het historische document is gemaakt met behulp van geautomatiseerde handschriftherkenning. Er kan hier ook geautomatiseerd een samenvatting van worden gemaakt in hedendaags Nederlands.
Om gebruik te maken van deze functionaliteit dient u ingelogd te zijn en een abonnement te hebben. Let op: een abonnement geeft u geen toegang tot meer gegevens, maar wel meer handige mogelijkheden!