14

3:e

de Kusten van Africa geen Victuailje nog enige be„

hoeftens inkoope; en derhalven moet alles binnen

scheepsboord geborgen en van de Republicq uitge„

voerd worden.

Veel is er voor en tegens de Metinge geschreven,

zonder Vrugt en als men wederom op dit soinct

kwam was het mogelyk pas ten halven afgehan„

deld; om dit ’t ontgaan kan men de meting, soo als

die bij ’t 4:e Articul van t Octroij van 1730 bepaald

staat, behoudende Lasten in plaats van ƒ60. op ƒ40.

berekenen: men rekent dan dat nen dat 1/3 Gratie

voor Scheeps fictuaille en andre Equipagie en Fusten

laat aftrekken, daar men bevorens altoos op heeft

gestaan.

De Boven lasten dienden te worden vernietigd, en een

schip zonder bepaling gemeten; zoo lang hij reëel

was zonder die bepaling en graduatie die er nu

„gesteld is die der Koopman dwingt om meest alle

zyne schepen bij den aanbouw te bederven en voor

alle andre Destinaties inutiel te maken.

In de betaling van de Recognities, diende voor al

een verandering te komen, en men meent dat

men een derde uitgaande betalende, restitutie daar

van moeste hebben, wanneer zoo een schip op de

uitreys verongelukte of niet op de Kust quam; gelijk

men mede van de 23 gelibereert moest zijn, zoo dier„

gelyk schip op zijn thuis reys verongeluekte, of zijn

slaven niet in America bragt, en geeft men mede

in bedenken, of bij het uitsterven der slaven of gni„

ge andre onvoorziene fataliteijten, sulke scheepen

niet diende verschoond te zyn na rato van ’t verlies„

daar men redelyke schikking op kan maken, en

die zoo aanbinden (daar immers alles aan de

Gouverneurs & Commandeurs van onze Collonies

15

moet komen) als men zou menen noodzakelijk te

zijn, tot voorkoming van fraudes.

4:e Alzoo d’ uit en ’t huis reijsen zoo merkelijk voor of

tegen konnen vallen, geeft men in bedenken

of men den tijd niet kon bepalen die zoo een schip

reegl op de kust hadde genegotieerd; ten minsten

dienden alle ophouding in vreemde slavene, door

storm of andre Ongevallen niet gerekend te worden

onder den bepaalden tyd van 16 a 20 Maanden

die men gaarne op 20 en 24 Maanden gerekt zagver„

mits meer meer dan een Exempel kan prodicceeren

dat veele schepen in dien tijd hunne reijzen niet

hebben volbragt, ook heeft men altoos het betalen

6

der Napramies als een hardigheid en een onredelij„

ken Last aangemerkt; want deze bepaling is al„

leen gestelt uit vrees dat zonder dezelve mogelijk

een schip, twee Reijzen op een Paspoort zou doen

daar een onmogelykheid in resideert.

5:

Men meent ook dat men een distinct articul zou

konnen maken; over schepen die direct de Reijs

op de Bogt zouden willen doen, op swart en Rood

Verwhout, was en sanden; alzo dusdanig een Bodem

daar pas 4 0 5 Maakdkan blyven leggen, door de onge„

zondheid van het Climaat, en men derwaarts met

een geringe Sortement volumineuse goederen moet

Equipeeren is t onmogelijk, die te Entameren, in dien

men d’ eige recognitie, op de vaart van Africa gesteld,

die moest betalen, hier van profiteren d’ Engelschen

die nog aan tyd nog aan groote van schepen gebon„

den zijn.

Alzo gelyk gepermitteerd is, den handel van Affica

zeer naauw dependeert van die van America, meent

men dat daar veel notable abuijzen zijn ingeslo„

pen, ten nadeele van den handel van de Republicq